Friday, January 02, 2009

bayang-bayang

tahun baru saya sambut dgn hati terbuka.
hari pertama 2009 saya dan rakan2 berkelah di sungai congkak.
perjalanan kami tenang shj tanpa kehadiran kereta yg berpusu-pusu sprt biasa. mungkin kerana cuti yg pjg, org bandar pulang ke kampung.
sampai tepi sungai, lokasi kami pastikan dan makanan kami serang sblm memulakan tujuan asal iaitu beremdam dlm air sejuk. nyamannya air sungai congkak. tak lama kemudian tiba sebuah keluarga besar berkelah di sblh kami. generasi dari nenek ke cucu. kira-kira 20 org!
ramai nya ahli keluarga nenek ni. mesti dia gembira dilindungi oleh anak-anak sendiri.
kagum saya perhatikan nenek ini. tenaga nya sgt kuat utk seorang perempuan tua badan berisi berusia 70++ tahun. kakinya kuat melawan arus air terjun. nafasnya pjg di dlm air dingin. suaranya gah memecah desingan tujahan air. lengannya? saya kagum melihat urat di tangannya. terus hati saya berkata, apa harian nenek ini di masa mudanya? kuat sungguh!
kawan saya kata; org jawa mmg kuat kerja, setelah mendengar nenek itu bertutur loghat jawa.

apa agaknya nasib saya di hari tua?
dptkan saya dibayangi usia muda saya bila saya tua nanti?

Keaiban Pada Diri Kita ~ Syair Imam Shafei
Kita kerap meyalahkan zaman ini,
sedang keaiban sebenar adalah pada diri kita,
tiada sebarang aib pada zaman kita,
kecuali diri kita sendiri.
Kita kerap mencerca zaman ini tanpa jenayah dilakukannya..
kalau zaman tahu mengatur kata,
tentulah ia mencaci kita kembali
Dunia kita adalah lakonan dan menunjuk-nunjuk..

sebenar kan kita memperdaya Yang Maha melihat kita
Si serigala tiadalah pernah memakan daging rakannya..

sedangkan kita kerapkali makan daging semasa sendiri

No comments: